Close

Autojaro - pneuservis

SNP 2742 ŽIar nad Hronom

Jaroslav Boháč AUTOJARO je spoločnosť rodinného charakteru, ktorá si zakladá na dlhoročnej tradícii v oblasti autoservisných služieb. V našej prevádzke autoservisu na SNP 2742 ŽIar nad Hronom Vám ponúkame komplexné služby pre plynulú prevádzku Vášho autoparku. Zaoberáme sa poradenstvom a servisom všetkých typov osobných a dodávkových motorových vozidiel.

Naše služby pneuservisu

  • Demontáž a montáž kolies.
  • Prezutie na kalibrovaných prístrojoch.
  • Vyváženie oceľových aj hliníkových kolies.
  • Dotiahnutie ciachovaným momentovým kľúčom.
  • K tomu úplne zdarma kontrola podvozku vozidla.
autojaro.sk-pneuservis-kompletne sluzby

Prezúvanie pneumatík

Objednajte sa u nás prezutie svojho auta na presný čas.

Päť tipov ako si správne vybrať pneumatiky

Pneumatiky sú jedinou súčasťou vozidla, ktorá je v kontakte s vozovkou.

Je teda logické, že plášte výrazne ovplyvňujú jazdné vlastnosti vozidla, ako aj pohodlie a komfort cestujúcich. V neposlednom rade majú vplyv aj na samotnú spotrebu pohonných látok. Preto by sme nemali výber pneumnatík podceňovať. Ale ako spoznať, ktoré pneumatiky sú tie správne?

V nedávnom prieskume spoločnosti Continental označilo 52% opýtaných ako najdôležitejší parameter pri výbere pneumatík vlastnú skúsenosť. Viete ako vybrať tie správne plášte pre svoje vozidlo? Nesprávne zvolené pneumatiky totiž môžu výrazne zhoršiť jazdné vlastnosti vozidla a ovplyvniť bezpečnosť jazdy.

Skúste sa držať niekoľkých rád, ktoré ponúka Continental. Ak sa budete držať niekoľkých základných pravidiel a zohľadníte kde a kedy zvyknete jazdiť, prípadne koľko prostriedkov môžete do nákupu plášťov investovať, vyberiete vždy to správne obutie.

Už teraz, na sklonku zimnej sezóny, by mal každý motorista skontrolovať letné pneumatiky, ktoré plánuje v apríli použiť pri prezúvaní svojho vozidla. Legislatíva hovorí jasne: letné pneumatiky by mali mať zostatkovú hĺbku dezénu minimálne 1,6 milimetra. Ak majú dezén pod hranicou troch milimetrov alebo sú na bočniciach hlboké šrámy spôsobené napríklad nabehnutím na obrubník, mal by spozornieť a zvážiť ich výmenu. Pri používaní letných pneumatík s hĺbkou dezénu menšou ako tri milimetre odporúča Continental obozretnosť, a to hlavne z dôvodu bezpečnosti pri jazde vyššou rýchlosťou a brzdení na mokrej vozovke. Nižšia hĺbka vzorky totiž na mokre znamená nielen vyššie riziko vzniku aquaplaningu, ale aj dlhšiu brzdnú dráhu. S tým treba pri jazde rátať.

Dodržujte údaje z technického preukazu

Z veľkého technického preukazu zistíte odporúčané rozmery pneumatík a diskov pre vaše vozidlo. Môžete si vybrať z rôznych veľkostí i šírok plášťov. Pri výbere šírky pneumatiky rozhodujú preferencie vodiča. Pre športovejšiu jazdu sa hodia širšie plášte na disku s väčším priemerom, tie lepšie držia v zákrutách. Užšie plášte s nižším priemerom ráfika naopak volia vodiči, ktorí preferujú ekonomickú jazdu. „Ak chcete mať vozidlo obuté pneumatikami, ktoré nie sú uvedené v technickom preukaze, čaká vás dlhá cesta. Emisné normy sú čím ďalej tým komplikovanejšie a sprísňujú pravidlá pre zapísanie iných rozmerov pneumatík. Vždy je potrebné, aby bolo použitie pneumatík pre vaše vozidlo schválené výrobcom. Ak to tak je, príslušný orgán by nemal mať problém dopísať daný rozmer do technického preukazu. Všeobecne platí určitá „liberálnosť“ pri rýchlostnom a hmotnostnom indexe plášťa. Ten môže byť vyšší, ale nikdy nesmie byť nižší, ako máte uvedené v technickom preukaze,“ radí Aleš Langer z oddelenia Zákazníckeho servisu Barum Continental s.r.o.

Rozlišujte dezén pneumatik

Výber správneho dezénu pneumatík neznamená iba zvoliť si medzi letnými, zimnými a prípadne celoročnými pneumatikami. Môžete zvoliť rozličnú konštrukciu dezénu, ktorá má vplyv na jazdné vlastnosti vozidla. Podľa štýlu jazdy si vyberte medzi symetrickým, asymetrickým, alebo smerovým vzorom. V prípade, že jazdíte prevažne v mestách na kratšie vzdialenosti, najlepšou voľbou je pneumatika so symetrickým dezénom. Asymetrický vzor sa hodí pre majiteľov vozidiel strednej a vyššej triedy s výkonnými motormi. Tieto plášte majú kratšiu brzdnú dráhu a lepšie bočné vedenie, preto sú vhodné pre športový štýl jazdy. Pneumatiky so smerovým dezénom dobre zaberajú v celej svojej ploche a lepšie tak odvádzajú vodu a sneh. Sú vhodné pre vodičov, ktorí často jazdia v teréne alebo v blate. Pri montáži plášťov s asymetrickým a smerovým dezénom dbajte na to, aby boli pneumatiky nasadené podľa inštrukcií na bočnici, ich správna montáž výrazne ovplyvňuje jazdné vlastnosti auta.

Prezrite si EU štítok pneumatiky

Každá pneumatika je už niekoľko rokov povinne vybavená tzv. EÚ štítkom. Ten informuje o vplyve plášťa na spotrebu, o priľnavosti na mokrej vozovke a miere vonkajšieho hlukupočas jazdy. Pre každého vodiča je vhodný iný typ pneumatík. Ak jazdíte dlhé vzdialenosti po diaľnici a patríte k tým, ktorí striktne dodržiavajú rýchlosť, určite sa Vám budú hodiť pneumatiky s dobrou známkou za valivý odpor / spotrebu paliva. Naopak plášte s dobrou priľnavosťou na mokrom povrchu ocenia športovejší vodiči. Nespoliehajte sa iba na údaje na štítku pneumatík,. Niektorí predajcovia sa snažia umelo zvýšiť predajnosť svojich plášťov vylepšením parametrov uvedených na štítku. Väčšinou to má negatívny dopad na ostatné vlastnosti a pneumatika je potom nevyvážená. Skutočné parametre si môžete overiť napríklad v množstve nezávislých testov.

 Nezabúdajte na vek pneumatík

Pri výbere nových pneumatík sa tiež môže stať, že narazíte na plášte, ktoré sú označené ako nové, ale podľa DOT kódu boli vyrobené už pred niekoľkými rokmi. „Starších“ pneumatík sa nemusíte báť. Platí podmienka, že pri skladovaní nových plášťov je nutné dodržiavať správne podmienky (sucho, chlad, priestor bez priameho slnka, prievanu a pôsobenia ozónu), plášte tak vydržia dlhé roky ako nové. „V množstve interných testov, ktoré sme robili v uplynulých rokoch sa potvrdilo, že bežný vodič nemôže rozpoznať rozdiel medzi novou pneumatikou a plášťom vyrobeným pred piatimi rokmi. Rozdiely sú tak minimálne, že ani profesionálni testovací jazdci rozdiel nezaregistrujú. Behúňová zmes moderných plášťov obsahuje činidlá s postupným uvoľňovaním, ktorá pneumatiku pri správnom skladovaní chráni minimálne po dobu 5 rokov.

 Nerozhodujte se len podľa ceny

Snaha zohnať úplne najlacnejšie pneumatiky sa nemusí vyplatiť. Pneumatiky sú často lacné väčšinou na úkor kvality. Majú horšie jazdné vlastnosti, dlhšiu brzdnú dráhu, horšie bočné vedenie a tiež menší kilometrový výkon, takže ich musíte častejšie meniť. „Cena by nemala byť hlavným kritériom, podľa ktorého spotrebitelia vyberajú pneumatiky, a náš výskum to potvrdzuje. Cena je pre opýtaných dôležitá, ale pri výbere pneumatík dajú hlavne na vlastnú alebo sprostredkovanú skúsenosť, napríklad od svojich známych. Ak skúsenosť chýba, sú dobrým pomocníkom práve nezávislé testy pneumatík.